۱۸
اسفند

ریشه شناسی تا سفارش طراحی ویلا

0
(0)

ویلا؛سازه ای به قدمت امپراطوری روم

ویلاها همواره در طول تاریخ و به ویژه در فرهنگ معماری غربی، حضور پررنگی و تأثیرگذاری داشته اند. در زمان امپراطوری روم باستان و همچنین در دوران رنسانس، ایده طراحی و ساخت خانه هایی دور از مرکز شهرها شکل دیگری به خود گرفت. و توجه بسیاری از معماران ثروتمند و اشراف جامعه را به شدت جلب کرد. خانه هایی که با شمایل متفاوت و در موقعیت های جغرافیایی بکر و به دور از هیاهوی زندگی در مرکز شهر، طراحی و ساخته میشد. البته بدیهی است که طراحی ویلا ها به تدریج و در طی سالیان آزگار دستخوش تغییرات مختلف شده اند تا اکنون  سبکی نوین و مدرن در طراحی ویلاها را تجربه کنیم.

فلسفه طراحی و ساخت ویلا

در دو دهه اخیر فلسفه ساخت ویلاها نیز به کلی تغییر پیدا کرده است و اکنون ثروتمندان جامعه و معماران مشهور و کاربلد، در حاشیه شهرهای بزرگ و حتی در مرکز شهرها نیز طراحی و ساخت ویلا را تجربه میکنند؛ بنابراین، اکنون عبارت ویلاهای مدرن شهری به فرهنگ و گفتمان معماری روز دنیا افزوده شده است. طرح یک ویلای شکیل و جذاب در قلب یک شهر بزرگ، بسیار وسوسه برانگیز به نظر میرسد. یک سازه مدرن، شگفت انگیز و پرکاربرد را به عنوان ویلا در نظر بگیرید که در امتداد یک مسیر مشجر و گل آرایی شده قرار گرفته است؛ این میتواند یک ترکیب حیرت آور باشد!

در آغاز فلسفه اصلی ساخت و طراحی ویلاها، پناه بردن به گوشه ای دنج، خلوت و دور از هرج و مرج های مختلف زندگی مادی بوده است؛ مهیا کردن جایی برای آرامش و بازیابی روانی. امروزه اما اوضاع و احوال متفاوت است و این دغدغه‌های مادی هستند که در هر عرصه‌ای از جمله طراحی و ساخت ویلا، نقش بسیار مهمتری ایفا میکنند.

ریشه شناسی واژه ویلا

 ریشه و کاربردهای اولیه واژه ویلا به سازه هایی باز میگردد که در دل طبیعت ساخته میشدند و اکثر آنها اطراف زمین های کشاورزی را پوشش میدادند. در معماری ویلاهای اولیه، بخش هایی ویژه به منظور کاربری کشاورزان در نظر گرفته میشد که در زبان ایتالیایی به این بخش از ویلاها، ویلا روستیکا(villa rustica) میگفتند و برای محل زندگی افراد اصطلاح ویلا اوربانا(villa urbana) را در نظر گرفته بودند. بنابراین از همان ابتدا تا کنون معماری ویلاها چندین بخش متمایز و مجزا را به تصویر کشیده است.

ویلا سازه ای برای تمام فصول

 امروزه در طراحی پلان یک ویلای مدرن، بخشهایی ساخته و پرداخته میشود که هرکدام کارآیی ویژه ای دارند؛ آن چه که اهمیت دارد انسجام سازه است. تمامی بخشهای ویلا در عین جذابیت و کاربری منحصر به فرد، باید به لحاظ ساختاری و قالب طراحی به یکدیگر مرتبط و شبیه باشند. هسته مرکزی طراحی یک ویلا همواره باید در ابتدای کار مشخص شود که تأثیرات این قالب مشترک در طراحی قسمت های مختلف ویلا کاملاً به چشم بیاید. به خاطر داشته باشید یک سازه منسجم که اجزای تشکیل دهنده آن خاص و منحصر به فرد است، ماندگار و پرکاربرد از آب در خواهد آمد.

ویلاها چگونه و بر چه اساسی ساخته میشوند؟

ویلاها سازه هایی بسیار زیبا و پرطرفدار به شمار میروند که باید محیطی سرشار از آرامش و امنیت را نیز به ساکنین هدیه دهند. بر همین اساس برای طراحی و ساخت یک ویلا، باید قدم به قدم و بر طبق یک برنامه مشخص پیش برویم. معماری بنا و طراحی داخلی ویلا باید به دست افراد متخصص، حرفه ای و با تجربه انجام گیرد. طراحانی که میتوانند ایده ها، تخیلات و حتی رویاهای شما را به واقعیت تبدیل کنند. هنوز هم بیشتر ویلاها در خارج از بافت شهری ساخته میشوند و معمولاً قشر پردرآمد جامعه به منظور رهایی موقتی از فضای ملتهب، پر تنش و پر از استرس شهری، به ویلاهای جذاب خود در قلب طبیعت روی می آورند تا ذهن و بدنشان اندکی استراحت کند.

اصول کلی طراحی و ساخت ویلا

در عصر مدرنیته به سر میبریم و میتوانیم اقرار کنیم که اغلب افراد سکونت در ویلاهای مدرن را به سبک های قدیمی تر ویلا ترجیح میدهند.

  • اگر با یک گروه متخصص و کاربلد برای طراحی و پیاده سازی ویلای مدنظر خود همکاری کنید، بدون تردید برای اجرایی کردن خواسته ها و ایده های شما، هزینه ها باید مرحله به مرحله برآورد شوند تا به بهترین شکل ممکن فرآیند مدیریت هزینه را انجام دهید.

  • یکی دیگر از اصول ابتدایی در طراحی و ساخت ویلا، مشخص کردن کاربری اصلی ویلاست؛ پلان ویلایی که برای سکونت دائم یک خانواده طراحی و پیاده میشود، تفاوتهای بسیاری با پلان ویلایی خواهد داشت که خریدار آن ممکن است هر سه ماه یکبار به آن سر بزند. بنابراین قبل از هر اقدامی بهتر است تا طرح و برنامه خود را روی کاغذ بیاورد و همه چیز را با ذکر جزئیات با بهترین معماران و طراحان ویلا در میان بگذارید.

  • امروزه در طراحی ویلاهای مختلف از چهار الگو و قالب کلی استفاده میشود: ویلاهای مدرن، ویلاهای کلاسیک، ویلاهای مینیمال و ویلاهای لوکس. بنابراین باید در ابتدا سبک مورد علاقه خود را انتخاب کنید تا گروه طراحان در ادامه با توجه به قالبی که در نظر گرفته اید، بخشها و اجزای مختلف تشکیل دهنده ویلای شما را طراحی و پیاده سازی کنند.

مراحل مختلف طراحی و ساخت ویلا

قبل از اینکه با مراحل مختلف طراحی و ساخت ویلا آشنا شوید، به شما توصیه میکنیم که در صورت امکان از نخستین مراحل طراحی ویلا تا آخرین فاز عملیاتی در کنار گروه طراحی و ساخت ویلا باشید و لحظه به لحظه در جریان همه جزییات قرار بگیرید. در این صورت نسبت به اصولی و قانونی بودن تمامی مراحل ساخت ویلا اطمینان خاطر پیدا میکنید.

  • فرآیند طراحی و ساخت ویلا با بازدید از محل ساخت ویلا آغاز میشود. نقشه بردار در این مرحله مختصات دقیق و جزئیات زمین ویلا را در اختیار گروه طراحی قرار میدهد تا بر طبق فضایی که در اختیار دارند بهترین پلان ممکن را خلق کنند.

  • پس از بازدید از زمین و نقشه برداری، کار طراحان آغاز میشود و گروه های معماری و طراحان مجرب در ابتدا بهترین ایده ها و طرح های ممکن را بر روی کاغذ می آورند تا در نهایت به یک نقطه ایده آل برسند. فضای بیرونی و داخلی ویلا در این مرحله طراحی میشود و شاکله اصلی سازه ویلا توسط طراحان رونمایی میشود.

  • در قدم بعدی معمار یا همان آرشیتکت به طور جدی کار خود را آغاز میکند. در این مرحله آرشیتکت بر اساس مساحت و فضایی که در اختیار دارد مختصات کلی ساختمان ویلا را مشخص میکند. نحوه چیدمان قسمتهای مختلف ویلا در این مرحله روشن میشود؛ عواملی مانند جهت طلوع و غروب خورشید، هزینه ها، ویژگی های مختلف ویلا و در نهایت مصالح و متریالی که در ساخت ویلا به کار گرفته میشود ، در پدیدن آمدن هر آنچه که در سازه ویلا به کار میرود، مؤثر خواهند بود.

  • در گام بعدی نوبت به پیاده سازی و اجرایی شدن طرحها و ایده ها میرسد. در اینجا مهندسین مجرب عمران و تمام عوامل اجرایی در کنار یکدیگر عملیات ساخت ویلا را در نهایت دقت و امنیت آغاز میکنند.

آشنایی با نکات و جزئیاتی مهم برای طراحی و ساخت یک ویلای چشم نواز

همیشه قواعد و جزئیاتی وجود دارند که افراد حرفه ای و با تجربه در هر عرصه‌ای نسبت به آنها آگاهی کامل دارند. در طراحی و ساخت ویلا نیز با در نظر گرفتن برخی اصول و قواعد مهم که حاصل تجارب ارزشمند دیگران هستند، میتوانیم در نهایت سازه ای را خلق کنیم که چشم همگان را به خود خیره کند. پس نکات زیر را همیشه در خاطر بسپارید:

  • امروزه ویلاها نباید صرفا به عنوان محیطی برای استراحت یا مسافرت های کوتاه مدت طراحی و ساخته شوند. در ساخت و طراحی ویلا کاربری های مختلف و جامع تری در نظر داشته باشید؛ به عنوان مثال برخی از افراد ترجیح میدهند که به جای صرف هزینه هنگفت برای ساخت ویلا در خارج از جغرافیای شهری، ویلای زیبا و مدرن خود را در مرکز شهر بسازند. عده ای نیز با ساخت ویلا اهداف تجاری بزرگی در سر دارند. طراحی و ساخت آتلیه های مدرن در قالب یک ویلا و یا شهرک سازی ایده های جذاب و جالبی هستند که البته هزینه های سنگین تری را به کارفرمایان تحمیل میکنند. بنابراین ابتدا هدف خود را از ساخت ویلا به روشنی تعیین کنید و سپس بودجه مورد نظر خود را به درستی مدیریت کنید.

  • همکاری با گروه های حرفه ای و کاربلد میتواند ایده آل ترین نتایج را به ارمغان بیاورد. با معتبرترین و باتجربه ترین گروه های طراحی و معماری ویلا مشورت و گفت و گو کنید تا در نهایت از میان آنها بهترین گزینه را برای همکاری انتخاب کنید. مشاوره با افراد با تجربه در زمینه طراحی ویلا به شما کمک میکند تا موانع ایده هایی که در سر می پرورانید مشخص شوند. مشاوران با تجربه شما را در مسیر تحقق رویاهایتان قرار میدهند. مسیری که در آن هیچ مانعی برای دستیابی به اهداف شما وجود ندارد!

  • همانطور که بارها اشاره کردیم، مدیریت منابع مالی در طراحی و ساخت ویلا امری حیاتی است. صاحبان ویلا برای ساخت و طراحی سازه مدنظر خود حاضرند تا هزینه های هنگفتی را متحمل شوند. با این حال راه های بسیاری وجود دارد که با استفاده از آن میتوانید در هزینه ها صرفه جویی کنید. ضمن اینکه در حین اجرای پروژه ممکن است هزینه های دیگری نیز به مجموعه تحمیل شود. با همه این تفاسیر یک گروه طراحی کاربلد، نقشه راه خود را به نحوی ترسیم میکند که همه چیز به لحاظ اقتصادی موجه باشد.

  • بعد از اینکه مجوزهای لازم را برای ساخت ویلا دریافت کردید، میتوانید با بهترین گروه های طراحی و ساخت ویلا قرار ببندید. در این زمینه حضور یک پیمانکار با تجربه ضروری خواهد بود. حتماً تمامی عوامل اجرایی و ساختمانی از جمله کارگران را بیمه کنید تا در صورت بروز حوادث احتمالی، هزینه کمتری به شما تحمیل شود.

جمع بندی

در سفارش طراحی ویلا و ساخت آن ها معمولاً با چهار سبک اصلی سروکار داریم:

  • ویلای مدرن

  • ویلای کلاسیک

  • ویلای مینیمال

  • ویلای لوکس

انتخاب از میان این سبکهای معماری، کاملاً شخصی و سلیقه‌ای است. خریداران ویلاهای آماده و یا مالکانی که از صفر تا صد فرآیند طراحی و ساخت ویلا در کنار گروه طراحی و اجرایی بوده اند، قطعاً با توجه به خواسته ها و سلایق خود یکی از این سبکهای جذاب را انتخاب میکنند. ویلای رویایی و جذاب شما در صورتی خلق میشود که از ابتدایی ترین مراحل طراحی همه جزئیات را در نظر بگیرید. طراحی ویلا باید اصولی باشد و در عین ایجاد جذابیت بصری، منجر به پدید آمدن سازه ای استاندارد و پرکاربرد شود.

به پست ما امتیاز دهید !

میانگین 0 / 5. امتیاز 0

به این پست امتیازی داده نشده ! شما اولین نفر باشید