رندر صنعتی برای محصول

رندر صنعتی جهت تبلیغ محصولات

رندر صنعتی چیست؟

اگر به دنبال تبلیغ محصولات خود هستید به احتمال زیاد با کلمه رندر صنعتی به صورت ابتدایی آشنایی دارید یا حداقل یکبار اسم آن به گوشتان خورده است. امروز آژانس های مختلف تبلیغاتی ، کارخانه ها و تولید کننده ها به دنبال ساخت تبلیغات حرفه ای در سطح فضای مجازی و یا حتی رسانه های دیگر می باشند و همانطور که می دانید تبلیغات خوب ،نقش بسزایی در بالا بردن برند های مختلف دارد. در سال های گذشته برای تهیه عکس، فیلم، کاتالوگ و … از یک محصول مورد نظر ، به جای نرم افزار های سه بعدی از عکاسی صنعتی استفاده می شد. در روش عکاسی صنعتی، محصول را در یک محیط استودیویی مرتبط با موضوع محصول قرار می دادند و با نورپردازی های مناسب از محصول عکس برداری می کردند. تهیه این عکس های صنعتی جدا از اینکه روشی گران قیمت است، ممکن است بعد از تحویل عکس ها ، واحد تبلیغات از کیفیت و یا زاویه های عکس ها رضایت کامل را نداشته باشد و این مراحل دوباره باید از اول انجام پذیرد. علاوه بر این هزینه ی جدایی هم برای اجاره مکان برای عکاسی باید پرداخت کنید. به همین خاطر این فرایند عکاسی به شدت گران و زمان بر می باشد.

بیش از 30 سال است که از انتشار نرم افزار های مدلسازی سه بعدی از جمله اتوکد (AutoCad)، تری دی مکس (3DsMax) ، سالیدورک (SolidWold) و … می گذرد که از ابتدای داستان تا به اینجا کارخانه های تولیدی با استفاده از آن ها به دقت و سرعت بیشتری در طراحی محصولات خود رسیدند.

ولی آیا تهیه رندر صنعتی از ابتدا برای این نرم افزار ها امکان پذیر بود؟

خیر! از حدود یک دهه گذشته شرکت Chaos Group پلاگینی به نام VRay که احتمالا نام آن را شنیدید منتشر کرد که برای طبیعی شدن رندر ها و نورپردازی واقع گرایانه و هر عنصری که باعث واقعی شدن رندر می شد، مورد استفاده قرار گرفت. طی مدت این 10 سال ، این صنعت الان به نقطه ای رسیده است که میتوانیم از آن حتی در فیلم های هالیوودی استفاده کنیم به طوری که بیننده متوجه واقعی نبودن این صحنه ها نشود. علاوه بر این آژانس های تبلیغاتی هم این تکنیک را جایگزین صنعت گران عکاسی کرده اند. حالا شاید برای شما این سوال پیش بیاید که اصلا رندر چیست؟

رندر چیست؟

به عملیات تولید تصویر یا ویدیو رئال از یک مدل سه بعدی و یا دو بعدی در کنار محاسبات نوری، متریال و دوربین توسط نرم افزار کامپیوتری را رندر (Render) می گویند. در واقع کلمه رندر، یک تصور هنرمندانه از یک محصول یا یک صحنه می باشد. بالابودن کیفیت رندر یا به اصطلاح رئال بودن آن به عوامل زیادی از جمله تعداد آبجکت های داخل صحنه، پرسوناژ ها، نورپردازی، کادربندی مناسب، کیفیت متریال ها و …  بستگی دارد که به همان نسبت هم هزینه و زمان آماده شدن رندر را بالاتر می برد.

مزایا و فداید رندرینگ

در مقدمه یکی از مزایای کلی این صنعت را توضیح دادیم. یکی از مزایای مهم دیگر رندرینگ، پرزنت مرحله به مرحله مدلسازی محصول یا یک طراحی داخلی و یا حتی طراحی یک ویلا با کارفرما پروژه است. ما می توانیم قبل از رسیدن به مرحله نهایی رندرینگ ، جهت پرزنت کار طرح سه بعدی را به صورت عکس برای شما ارسال کنیم تا آن را بررسی کنید تا اگر مشکلی در مدلسازی وجود داشت با دقت بیشتری رفع شود.

گاها برای بسیاری از عکاسان مخصوصا در عکاسی صنعت غذایی بسیار دشوار است تا در حالت خاصی که خودشان یا کارفرما از آن ها می خواهد بتوانند از نوشیدنی و یا غذا عکس برداری کنند ولی در صنعت رندرینگ هر محصولی را به هر حالی که می خواهید می توانید به همان حالت در بیاورید.

عوامل تاثیرگذار در سرعت رندر

سرعت رندر به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد، هر چقدر جزئیات کار شده در صحنه بیشتر باشد، یا تکسچر ها سنگین تر باشند، از چه نوع نورهایی استفاده شده باشد و یا کیفیت کلی رندر به چه صورت تنظیم شده باشد ، عواملی هستند که می توانند سرعت رندر را بیشتر یا کمتر کنند.

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در سرعت رندر استفاده از کارت گرافیک (GPU) و یا سی پی یو (CPU) می باشد که معمولا در تمامی موارد GPU قدرت بیشتری از لحاظ زمانی نسبت به CPU دارد. در کنار تمام این موارد هر نرم افزار و هر موتور رندر اختلاف فاحشی در مورد سرعت رندر با یکدیگر دارند.

 

انواع رندر صنعتی

حالا اگر شما محصولی دارید که قصد تبلیغ آن را دارید به چند صورت می توانید آن را به نمایش مخاطبان خود قرار دهید:

  1. رندر استودیویی
  2. رندر انفجاری
  3. رندر انتزاعی
  4. رندر دکوراتیو
  5. انیمیشن

1. رندر استودیویی: 

ساده ترین و بهترین رندر صنعنی که می توانید برای محصول خود تهیه کنید از نوع رندر استودیویی می باشد که عناصر موجود در این نوع رندر ها دو یا سه عدد پرژکتور نوری، یک عدد دوربین، یک عدد پرده رنگی پشت محصول و در نهایت محصول شما می باشد.

 

2. رندر انفجاری: 

پایه و اساس این رندر ها دقیقا به شکل همان رندر استودیویی می باشد با این تفاوت که این رندر ها محصول شما را با اجزای داخلی آن به مخاطبتان نشان می دهد. اکثرا این نوع رندر ها را بر روی کاتالوگ ها و یا بروشور های محصولات مختلف مشاهده کردید که تهیه این عکس های انفجاری با استفاده از صنعت عکاسی تقریبا امکان پذیر نیست و همچنین به جهت مدلسازی جداگانه نسبت به مدلسازی کلی محصول هزینه و زمان بیشتری هم دارد.

3. رندر انتزاعی: 

رندر انتزاعی هم دقیقا مثل رندر استودیویی است با این تفاوت که رندری پخته تر را شاهد هستیم. ممکن از یک آبجکت مرتبط با محصول به صحنه اضافه شود و یا حتی رنگ صحنه تغییر کند. ولی در کل خلوتی صحنه پابرجا می ماند.

 

4. رندر دکوراتیو: 

شمای کلی رندر رکوراتیو به کل با رندر های استودیویی متفاوت است. در اینجا با یک محصول داریم و یک فضای مرتبط با محصول که به صورت کاملا واقعی و رئال طراحی شده است. به طور مثال شما قصد تبلیغ یک اجاق گاز برقی را دارید. ما یک فضای آشپزخانه با تمام جزئیات مدلسازی و طراحی می کنیم و اجاق گاز برقی شما را در مکان مناسب با در نظر گرفتن نور فضا و کادربندی دوربین قرار می دهیم و در آخر بخش شیرین رندرینگ آغاز می شود.

از طرفی می توانید برای نشان دادن هر امکان از دستگاه خود یک رندر جداگانه با موضوع فضا سفارش دهید. به طور مثال مدیریتی هم داخل یک اتاق خواب مورد استفاده قرار می گیرد، هم داخل اتاق مدیریتی و هم داخل اتاق کنفرانس. یعنی شما از یک محصول خود می توانید 3 رندر از 3 فضای مختلف داشته باشید که هر کدام یک پیام را به مشتری شما می رساند.

5. انیمیشن: 

طولانی ترین و پرهزینه ترین و همچنین پربازده ترین نوع رندر صنعتی، انیمیشن می باشد. در انیمیشن شما با یک رندر مواجه نیستید. در واقع با هزاران رندر مواجه هستید. در ابتدای کار مدلسازی محصول و متریال آن را با شما چک میکنیم و در صورت تایید وارد قسمت حرکت نورپردازی و دوربین روی محصول شما می شویم. این یعنی آغاز یک تحول برای محصول شما. در انیمیشن، هر ثانیه برابر با 30 فریم رندر می باشد و رندر انیمیشن نهایی برابر با چند ده ساعت می باشد.

نمونه کار و ثبت سفارش

تبلیغات به صورت درست برای هر شرکت یا تولید کننده می تواند یک گام بلندی به حساب بیاید و درصد فروش را به بالاترین حد خود برساند ولی باید این را هم درنظر بگیریم که هزینه ساخت تبلیغات و پخش آن اصلا پایین نیست. اگر بخواهیم برای تبلیغ محصول خود از عکاسی صنعتی استفاده کنیم این هزینه به مراتب بالاتر خواهد بود و در آینده اگر از عکس ها راضی نبودید دوباره این پروسه باید از ابتدا تکرار شود و همچنین زمان زیادی از شما گرفته می شود ولی می توانید با انتخاب گزینه رندرینگ در کمترین زمان به نتیجه دلخواه خودتان برسید و هر زمان که به رندر جدید نیاز داشتید به فایل خود دسترسی دارید. امیدواریم که مطالب مفیدی رو در اختیار شما قرار داده باشیم. نمونه کار های تیم آرتیزن را می توانید در قسمت زیر تماشا کنید و درصورت تمایل برای مشاوره از طریق واتساپ ما در تماس باشید.