۱۶
مهر

اصول طراحی و اجرای استخر ویلایی و باغ

5
(2)

طراحی استخر برای هر محیط سبز یا فضای باز در خانه‌های ویلایی، ویلاهای شمال و حتی برای باغ‌ها قابل اجرا می‌باشد.اگر محیط شما به صورت یک حیاط خلوت باریک با فضای محدود هم باشد،باز هم می‌توان با اصول طراحی و اجرای استخر ویلایی یک استخر مناسب طراحی کرد.

جذاب ترین و زیبا ترین مدل‌ها برای طراحی استخر در دسترس تیم ما هستند. استخر در داخل ویلا یا محوطه باز ساخته می‌شود و جزء زیباترین، جذاب ترین و مدرن ترین معماری ساختمان است. اگر شما هم یک ویلا در شمال دارید می‌توانید استخر خصوصی خود را داشته باشید.

اصول طراحی و اجرای استخر ویلا و باغ

اصول طراحی استخر برای ویلا و باغ

مانند هر پروژه ساختمانی که درحال انجام است، طراحی استخر هم در ابتدای کار نیاز به نقشه دارد. قبل از اینکه شروع به ساخت استخر کنید باید ساختمان را بازرسی کنید که از نظر موقعیت جغرافیایی و مکانی، پتانسیل ساخت استخر را داشته باشید.

پروژه‌های ساخت و ساز که ویلاهای نوساز یا خانه‌های بزرگ ویلایی را زیر پوشش خود قرار می‌دهد از همان ابتدای کار، مکانی را برای طراحی استخر و ساخت در نظر می‌گیرند. برخی از ساختمان‌ها مکانی برای استخر ندارند اما قابلیتی وجود دارد که استخر را در محوطه فضای سبز داخل حیاط خلوت یا حتی محوطه باغ راه اندازی کرد.

طراحی استخر رو باز یا استخر سرپوشیده در سبک‌ها و مدل‌های متفاوتی امکان پذیر بوده و بسته به سلیقه هر شخص از انواع مدل‌های موجود در دنیای طراحی و ساخت استخر استفاده می‌شود.

طراحان متخصص در حوزه طراحی فضای سبز و ساخت استخر برای ویلا و باغ، زیباترین و بهترین طراح‌ها را ارائه می‌دهند، این کار موجب صرفه جویی در هزینه شده و زیباترین نما را ایجاد می‌کند.

برای اجرا و طراحی استخر و تهیه طرح و نقشه اولیه، نرم افزار‌های سه بعدی وجود دارد که یک نقشه سه بعدی را نشان می‌دهد که در آینده قرار است در ویلا، باغ، حیاط خلوت و محوطه سبز ساخته شود.

اصول طراحی و اجرای استخر ویلا و باغ

نکات مهم در طراحی استخر ویلا و باغ

یکی از نکات مهم در طراحی استخر ویلا و باغ ابعاد و اندازه آن است. ابعاد استخر، طول، عرض و عمق استخر در نقشه تهیه شده مشخص می‌شود. به طور استاندارد طول استخر باید به اندازه 3 باربر یک انسان بالغ باشد.

عمق می‌تواند حداقل 1 متر بوده و انتخاب عمق با توجه به نوع کاربری که دارد (برای کودکان یا بزرگسالان) انتخاب می‌شود.

در طراحی استخر ویلا و باغ محاسبه ابعاد و اندازه‌ها مهم است زیرا برای وجود هر نفر داخل استخر یک فضای متوسط بر حسب متر مربع در نظر گرفته می‌شود تا هنگام حرکت، راحتی کامل داشته و این فضای حدودا 5 متر مربع ایجاد می‌شود.

اصول طراحی و اجرای استخر ویلایی و باغ

طراحی استخر ویلا و باغ – مراحل ساخت استخر

هنگام تهیه نقشه برای طراحی استخر باغ و ویلا باید تعیین شود که این استخر از نوع سرپوشیده است و یا روباز؟ پس از آن که تمام جزئیات در نقشه پدیدار گشت زمان شروع ساخت و ساز ایجاد شده است. استخر‌های روباز برای محوطه‌های باز در ویلا، محوطه حیاط خلوت یا میان باغ مناسب است.

استخر‌های سرپوشیده در داخل ساختمان ویلاها ساخته می‌شود. برای این کار، یک مکان خاص برای استخر در نظر گرفته می‌شود که طراحی اطراف استخر هم اهمیت زیادی دارد

بعضی ساختمان‌های ویلایی، ولاهای لاکچری در شمال که بالکن یا تراس خیلی بزرگی دارند امکان ساخت استخر برای این قسمت هم وجود دارد که شاید تا کنون تصاویر لاکچری این نوع استخر‌ها را در اینترنت دیده باشید.

طراحی استخر ویلا و باغ و مراحل ساخت، خاکبرداری و گود برداری آغاز می‌شود.

سپس دیواره‌های آن و کف استخر پس از اینکه بتن ریزی شدند با مصالح مناسب پوشیده شدند، نوبت به قالب گیری، آرماتور بندی و یا عایق بندی کف و دیواره‌های استخر می‌رسد.

معمولا بتن و سیمان برای استخر سازی به کار می‌رود. زمانی طراحی استخر زیباتر می‌شود که از طرح‌های خلاقانه اشکال هندسی به صورت ترکیبی استفاده شود.

شاید در ادامه لازم باشد از مصالح مقاوم دیگری برای پوشاندن کف و دیواره استخر استفاده کنید، معمولا کاشیهای مخصوص استخر در بازار وجود دارد که رنگ‌های مختلفی دارد و برای این کار استفاده می‌شود.

اصول طراحی و اجرای استخر ویلایی و باغ

توجه به محوطه سازی اطراف استخر در باغ و ویلا

یکی از مهم ترین عوامل که در طراحی استخر ویلا و باغ اهمیت دارد به نوعی باعث زیبا تر شدن هرچه بیشتر استخر می‌شود، توجه به محوطه سازی اطراف استخر است. محوطه سازی اطراف استخر به ویژه برای استخر‌هایی که در فضای سبز ویلاها یا محوطه باغ ساخته شده‌اند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

می‌توان از مصالح مختلف برای زیبا تر کردن اطراف استخر و ایمن تر کردن آن استفاده کرد. برخی از طراحات فضای سبز عقیده بر این دارند که باید در کنار استخر با گل‌ها و گیاهان سرسبز و رنگارنگ پوشش داد تا یک محوطه طبیعی تداعی شود. پوشش‌های گیاهی کوتاه و بلند برای این کار مناسب هستند.

یکی دیگر از ابزارهای طراحی است استخر ویلایی برای محوطه اطراف آن، مبلمان استراحتی کنار استخر است. میز و صندلی کوتاه که از جنس حصیر یا فرفورژه ساخته شده برای این طراحی خیلی مناسب است.

برخی از تخت‌های مخصوص کنار استخر وجود دارند که شناگران پس از شنا می‌توانند روی آن استراحت کنندم تمام این ابزار‌ها و وسایل، در ابتدای طراحی نمای استخر برای ویلا و باغ مشخص می‌شود.

ایده دیگری برای طراحی استخر ویلا و باغ وجود دارد؛ به طور کلی برخی از استخر‌ها روباز است به گونه‌ای طراحی می‌شود که یک پوشش محافظ برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود تا در زمان بارش باران یا تابش شدید نور خورشید، بتوان پوشش را باز کرد و به عنوان یک سقف از آن بهره برد.

انواع استخر روباز با پوشش سقف متحرک قابل اجرا و طراحی است. سقف‌های متحرک مصالحی هستند از جنس پلی کربنات مقاوم در برابر نور خورشید و رطوبت ساخته شدند و از طریق ریموت، باز و بسته می‌شود.

اصول طراحی و اجرای استخر ویلایی و باغ

توجه به نکات تاسیساتی در طراحی استخر

فراموش نکنید که طراحی استخر بدون در نظر گرفتن منبع تامین آب، کاری بیهود و بدون ثمر است، استخر بدون آب هیچ معنا و مفهومی ندارد بنابراین زمانیکه برای ساخت استخر در ویلا یا باغ برنامه ریزی می‌کنید باید در نظر داشته باشید که استخر‌ها نیاز به مقدمه سازی و آماده سازی تاسیسات هم دارد.

به طور کلی شما نیاز دارید که محوطه کنار استخر را ایمن کنید تا مشلاتی برای شناگران به خصوص برای کودکان به وجود نیاید. برای این کار لازم است میله‌ها یا حفاظ‌هایی را اطراف استخر نصب کنید.

نکته دیگری در طراحی استخر به خصوص استخر‌های داخل ویلا وجود دارد توجه به مسیر لوله کشی آب و مسیر کابل‌های برق است.

نمای استخر و موقعیت مکانی آن باید به گونه‌ای باشد که به راحتی بتوان وسایل ساخت و ساز را منتقل کرد یا برای تعمیران و بازرسی اقدام کرد. تاسیسات سرناشی و گرمایشی محوطه استخر به خصوص استخرهای سرپوشیده در داخل ویلا ضرورت دارد.

در هنگام طراحی استخر نباید فراموش کد که ضد عفونی کردن آب استخر و مواد شیمیایی بی اثر بسیار اهمیت دارد. از همه مهمتر، کف و دیواره‌های استخر باید به خوبی آب بندی شده باشد. اگر طراحی استخر جوری است که لوله کشی‌های آب ورودی به استخر و لوله کشی مخصوص تخلیه استخر به صورت زیاد در جوانب مختلف ساخته شده است، حتما هر قسمت به صورت مجزا باید آب بندی شود.

اصول طراحی و اجرای استخر ویلایی و باغ

انواع مدل‌ها برای طراحی استخر ویلا و باغ

برای اینکه شما زیباترین استخر‌ها را در ویلا و باغ داشته باشید الزاما باید انواع مدل‌ها و طراح‌ها را بشناسید. پیشرفته ترین شرکت‌های طراحی فضای سبز و دکوراسیون داخلی ویلا معمولا از ایده‌های خلاقانه برای طراحی استخر استفاده می‌کنند. شاید شما یک استخر را از نمای بالا ببینید که به شکل مستطیل است اما گوشه‌هایی شبیه به منحنی دارد.

برخی از استخر‌ها حالت دایره‌ای داشته و برخی شبیه به بیضی طراحی می‌شود و برخی دیگر ترکیبی از شکل مستطیل و دایره‌ای را در کنار یکدیگر دارند.

طراح‌های خلاق با توجه به مجوطه‌ای که برای ساخت طراحی استخر در اختیار دارند این نوع طرح‌های قابل اجرا را پیشنهاد می‌دهند.

شاید تعجب کنید اما یکی از عوامل زیباتر شدن نمای استخ و طراحی استخر نورپردازی و سنگ‌های دکوراتیو و تزئینی در جای جای اطراف استخر است. برخی دوست دارند استخر را با نورپردازی تزئیین کنند و برخی دیگر استفاده از مصالح ساختمانی نظیر ترموود برای محوطه سازی کنار استخر را پیشنهاد می‌دهند.

اصول طراحی و اجرای استخر ویلایی و باغ

چرا ساخت و طراحی استخر در ویلا و باغ اهمیت دارد؟

اکنون که با اصول طراحی استخر در ویلا و باغ آشنا شدید باید این سوال مد نظر شما باید که اصلا چرا استخر در خانه انقدر اهمیت دارد؟ به عنوان یک توضیح خیلی کوتاه باید گفت که وجود استخر در ویلا و باغ یک سبک زندگی لاکچری را تداعی می‌کند. استخر، همانگونه که می‌دانید یک وسیله تفریحی برای شنا و تفریحات آبی برای بزرگسالان و کودکان بوده. سالانه تعداد زیادی از افراد برای شنا کردن به استخرهای عمومی در خارج از خانه می‌روند که این کار می‌تواند مشکلات بهعداشتی را به همراه داشته باشد.

از آنجا که اهمیت خصوصی بودن تفریحات آبی در ویلاهای لاکچری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته، دنیای طراحی استخر و ساخت محوطه آبی در داخل خانه‌ها یا باغ، دچار تحول بزرگی شده. اکنون شاهده آن هستیم که باغ، خانه‌های بزرگ یا حتی ویلاهای لاکچری در شمال هم همگی دارای استخر هستند.

تمام مشتریان خرید ویلای لاکچری به دنبال ساختمان‌هایی هستند که دارای استخر باشد تا بدون داشتن نگرانی و چالش روانی از رفت و آمد به استخرهای عمومی و مشکلات بهداشتی در آن، به آب تنی و شنا بپردازند.

شاید می‌توان گفت از همه مهمتر برای ویلاهای شمال ضرورت دارد که استخر در داخل ساختمان یا بیرون از ویلا ساخته شود. چرا که افزادی که برای تفریح به شمال می‌روند، ترجیح می‌دهند در آب دریا شنا کنند که این کار بسیار خطرناکی است.

اصول طراحی و اجرای استخر ویلایی و باغ

به پست ما امتیاز دهید !

میانگین 5 / 5. امتیاز 2

به این پست امتیازی داده نشده ! شما اولین نفر باشید