۲۵
مهر

انواع کفپوش خانه | معرفی بهترین کفپوش برای هر فضا

5
(1)

انتخاب کفپوش مناسب منزل

انتخاب کفپوش خانه یکی از مهمترین المان دکوراسیون خانه است. کفپوش خانه در انرژی، روح خلق و خو و حتی سرحال شدن انسان تاثیری بسیار زیادی دارد. پس در انتخاب نوع کفپوش مناسب برای خودتان باید بسیار دقت کرد.

هنگام انتخاب و خرید کفپوش به عواملی چون:

  • سلیقه
  • بودجه مورد نیاز
  • مقاومت در برابر آتش سوزی
  • نمای زیبا
  • زیر ساخت و… دقت کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا انواع کفپوش مناسب برای خانه را با شما در میان بگذاریم تا بهتر از قبل کفپوش خود را انتخاب کرده و حتی به مراتب در انتخاب کفپوش بهترین نوع را انتخاب کنید.

کفپوش خانه

انواع کفپوش

پارکت و لمینت

کفپوش پارکت و لمینت جزء کفپوش‌های چوبی هستند و از چوب درختانی چون: بلوط، گردو و گیلاس ساخته می‌شود. گرمایی که این نوع چوب و همینطور ساختار آن که بسیار نزدیک به طبیعت است باعث شده در تمامی کفپوش ساختمان استفاده شود و محبوبیت بسیاری دارد.

کفپوش چوبی در دو نوع چوب طبیعی و یا الیاف چوب فشرده ساخته شده است. پارکت، لمینت و ترموود رایج ترین متریال موجود در بازار است که تحت عنوان کفپوش‌های چوبی به فروش می‌رسند.

به کفپوشی که کاملا از چوب ساخته شده باشد را پارکت می‌گویند و به کفپوشی که دو لایه نازدک از‌ام دی اف ساخته شده را لمینت می‌نامند.

پارکت و لمینت را می‌توان در همه جا استفاده کرد، به عنوان مثال از کفپوش اتاق خواب و سالن پذیرایی خانه گرفته تا کفپوش بالکن و تراس، کفپوش‌های سقف یا روف گاردن و حتی دور استخر می‌توان با انواع کفپوش چوبی طراحی کرد.

نکته‌ای قابل توجه است این است که محیط‌های مرطوبی مانند استخر باید از ترموود استفاده کرد اما برای کفپوش خانه استفاده از پارکت و لیمنت بسیار مقرون به صرفه است.

کفپوش لمینت به کف اتاق نمی‌چسبد و توسط شیار‌هایی که به آن‌ها کلیک گفته می‌شود دو تا دور لمینت‌ها وجود دارد به صورت نر و مادر در یکدیگر قفل می‌شوند.

مزایای استفاده از لمینت و کفپوش:

  • زیبایی
  • مقاومت بالا
  • گرمابخشی کف خانه
  • نصب و نگهداری سریع و آسان
  • مقاومت و ماندگاری در مقابل ضربه، حرارت و رطوبت
  • مقرون‌به صرفه‌تر از سنگ و سرامیک
  • نصب بدون چسب و زیرسازی
کفپوش پارکت

اگر کفپوش و لمینت به درستی نصب شود به مرور زمان نه تاب بر می‌دارند و نه صدا می‌دهند، اگر احساس می‌کنید که کفپوش شما تاب برداشته صددرصد به درستی نصب نشده.

کفپوش بامبو

کفپوش بامبو یکی از کفپوش‌های چوبی می‌باشد با این تفاوت که یک چوب سخت نیست و نوعی نی است. از نظر مقاومت بامبو به سختی چوب بلوط بوده که معمولترین چوب مصرفی برای کفپوش است.

البته ممکن است ظاهر کفپوش بامبو سست باشد اما مقاومت بسیار بالایی دارد. بامبو در 2 رنگ طبیعی بلوند و کهربایی وجود دارد. قطعات کفپوش بامبو می‌تواند به صورت افقی و یا عمودی بریده و نصب شود.

مزایای استفاده از کفپوش بامبو

  • سختی و استحکام بالا
  • زیبایی

مهم‌ترین خصوصیت بامبو این است که نسبت به سایر کفپوش‌های چوبی کمتر منبسط می‌شود و به همین دلیل برای هر نوع آب‌وهوایی مناسب است.

کفپوش بامبو

کفپوش پی وی سی

PVC یا پی وی سی مخفف polyvinyl chloride می‌باشد. کفپوش پی وی سی یکی دیگر از انواع کفپوش‌های ساختمان است و امروزه کاربرد بسیار زیادی دارد. کفپوش PVC با نام کفپوش وینیل شناخته می‌شود.

کفپوش وینیل، کفپوشی انعطاف پذیر بوده که از چند لایه کاملا به یکدیگر فشرده شده ساخته می‌شود. کفپوشی کامپوزیتی و رزینی محسوب شده و این نوع از کفپوش در طرح‌های مختلف ساده، رنگی، طرح سنگ، طرح چوب و… وجود دارند.

مزیای استفاده از کفپوش PVC

  • نصب و نگهداری آسان
  • مقاومت بالا با خاصیت ارتجاعی
  • ضدآب بودن
  • طرح و رنگ‌های متنوع

نکته قابل توجه این است که این نوع کفپوش‌ها به دلیل زیرسازی و استفاده از چسب برای نصب به سطح زیرین خود آسیب می‌زنند و متریال طبیعی ندارند.

کفپوش pvc

کفپوش بتنی

یکی دیگر از نوع کفپوش‌ها کفپوش بتنی است. کفپوش بتنی در طرح‌ها و شک‌های مختلفی وجود دارد. از کفپوش بتنی برای فضای بیرونی ساختمان مثل حیاط و یا تراس خانه استفاده می‌شود.

این کفپوش سطح سردی دارند و بهتر است در صورت استفاده از آپارتمان از سیستم گرمایش از کف برای فصل سرد استفاده شود.

مزایای استفاده از کفپوش بتنی

  • دوام بسیار بالا
  • مقاوم در برابر آتش‌سوزی و حرارت
  • مقرون‌به‌صرفه بودن
کفپوش بتنی

کفپوش سرامیکی

کفپوش سرامیکی یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین کفپوش ساختمانی است.

این کفپوش از خاک رس و سفال درست می‌شود و در 2 نوع لعاب دار و بدون لعاب به صورت براق و مات وجود دارد. کفپوش سرامیکی طرح چوب، طرح سنگ و طرح آجر جزء مدل‌های کفوش سرامیکی است.

انواع کاشی و سرامیک برای سرویس بهداشتی، کاشی و سرامیک بین کابینتی، کاشی و سرامیک پذیرایی و آشپزخانه استفاده می‌شود و هرچند که می‌توان در مکان‌های دیگر هم مورد استفاده قرار بگیرد.

این کفپوش از نظر درچه کیفیت، ضریب اصطکاک، میزان جذب آب، مقاومت در برابر ضربه با هم متفاوت هستند.

مزایای استفاده از کفپوش سرامیکی

  • شستشوی راحت
  • دوام بالا

نکته مهم در رابطه با این کفپوش این است که نصب آن بسیار دشوار بوده و در صورت عدم پشتیبانی در زیر سرامیک شکسته می‌شود و به دلیل اینکه سرامیک جزء سخت ترین کفپوش‌ها به حساب می‌آید باید به یک دست بودن سطح زیر آن توجه داشت.

کفپوش سرامیک

کفپوش سنگی

سنگ طبیعی از جمله نوع کفپوش ساختمانی است که بسیار لوکس و لاکچری به حساب می‌آید. رایج ترین کفپوش سنگی سنگ مرمر، تراوتن، سنگ گرانیت، کورین و سنگ کوارتز است که به عنوان یکی از لوکس ترین کفپوش ساختمان د فضای داخلی و هم در فضای بیرونی استفاده می‌شود.

کفپوش سنگی بر اساس رده کیفی، ضریب اصطکاک، میزان جذب آب و مدل قیمت مختلفی دارد و برای فضای‌های مختلفی استفاده می‌شود. سنگ مرمر خنک بوده و حرارت را به خوبی جذل نمی‌کند و برای مناطق گرمسیر خیلی مناسب است.

استفاده از کفپوش سنگ می‌توان در نقاط مختلف منزل مثل اتاق خواب، حمام، پذیرایی، آشپزخانه و محیط خارج از خانه استفاده کرد.

مزایای استفاده از کفپوش سنگی

  • مقاومت و ماندگاری بالا
  • دوستدار محیط زیست
  • نگهداری و شست‌وشوی آسان

در نظر داشته باشید که این نوع کفپوش بسیار کران قیمت است و نصب آن مهارت خیلی خوبی می‌خواهد.

کفپوش سنگی

کاشی و موزاییک

کاشی به دلیل شفاف و ظاهر شیشه‌ای که دارد یکی از پرطرفدار ترین کفپوش خانه حساب می‌شود. کاشی و موزاییک به سادگی تمیز می‌شود و رطوبت را به خود جذب نمی‌کند. این نوع کفپوش‌ها در فضای بهداشتی مانند سرویس بهداشتی و حمام بسیار مناسب است.

استفاده از این نوع کفپوش در گذشته رواج داشته و تا به امروز ادامه خواهد داشت. کشای و موزاییک در ابعاد بزرگ تولید می‌شوند و به این خاطر نصب آن سریع است.

کفپوش موزائیک

فرش و موکت

فرش و یا موکت یکی از محبوب ترین و مرسوم ترین انتخاب برای پوشش کف خانه است. این کف پوش بسته به طرح و رنگی که انتخاب می‌کنید می‌تواند خانه شما را به حالت سنتی، گرم و شلوغ تر نشان دهد. خانه‌های پوشیده شده با فرش یا موکت در تابستان خنک تر و در زمستان گرم تر است.

علاوه بر این عایق صدا بوده، باید توجه داشته باشیم که می‌توان فرش یا موکت را روی انواع کفپوش دیگر قرار دارد.

کفپوش موکت

کفپوش مناسب برای اتاق‌های متفاوت خانه

باید متوجه باشید که مطالب بالا را می‌توان به عنوان چک لیست و یا یک نوع تحقیق حساب کنید که در زمان ساختن خانه و یا تعمیر خانه از این نوع کفپوش استفاده کنید. بهتر است با توجه به ویژگی هر اتاق کفپوش مناسب آن استفاده شود.

در ادامه به برسی 3 منطقه خانه که مهمترین بخش خانه را تشکیل می‌دهند می‌پردازیم تا شما متوجه شوید در آن منطقه انتخاب بهترین کفپوش چیست؟

حمام و سرویس بهداشتی

حمام و سرویس بهداشتی مرطوب ترین فضای خانه است و همیشه با آب و بخار آب سروکار دارد. بهتر است در این نوع فضا حتما از کاشی، سرامیک، سنگ طبیعی همانند مرمر یا گرانیت استفاده شود.

کم هزینه ترین کفپوش کاشی است و گران قیمت ترین آن سنگ است.

کفپوش سرویس
کفپوش توالت
کفپوش دستشویی
کفپوش خانه
کفپوش خانه

آشپزخانه

آشپزخانه علاوه بر تهیه غذا، مکانی برای دورهمی اعضای خانواده پشت یک میز است. بنابر این انتخاب کفپوش مناسب در این مکان پر رفت و آمد خیلی مهم است. پایداری و ضد آب بودن کفپوش یکی از مهمترین فاکتور‌های انتخاب نوع کفپوش در آشپزخانه است.

کفپوشی را انتخاب کنید که نه تنها آب در آن نفود نکند. بلکه لغزنده هم نباشد که باعث سر خوردن و افتادن افراد خصوصا کودکان شود.

کفپوش آشپزخانه
کفپوش خانه
کفپوش خانه

فضای نشیمن و پذیرایی

فضا اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری و اتاق خواب را شامل می‌شود. برای کفپوش این فضا حقیقتا سلیقه خودتا و دکوراسیون داخلی خونه حرف اول را می‌زند. انتخاب کفپوش‌هایی چون:

  • چوب سنگ
  • سرامیک
  • لمینت
  • فرش

گزینه‌های مناسب برای کفپوش فضای نشیمن است.

کفپوش نشیمن
کفپوش پذیرایی
کفپوش خانه

نتیجه

در مقاله انواع کفپوش مناسب برای خانه سعی کردیم بهترین نوع کفپوش و همچنین سه اتاق مهم خانه که کفپوش نیاز دارد را مورد برسی قرار دادیم در نظر داشته باشید که کفپوش‌های مختلفی در بازار هستند که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و سلیقه شما مهم است که از کدام نوع کفپوش استفاده کنید.

لطفا در قسمت کامنت‌های این بخش برامون بنویسید که شما از چه کفپوشی برای خانه خودتان استفاده کردید؟

به پست ما امتیاز دهید !

میانگین 5 / 5. امتیاز 1

به این پست امتیازی داده نشده ! شما اولین نفر باشید